Als u het moeilijk hebt om uw kosten voor elektriciteit, gas of water te betalen aan uw leverancier, dan kan het OCMW u helpen om een haalbaar afbetalingsplan op te stellen. De leverancier kan uw contract voor de levering stopzetten als je uw facturen niet betaalt, je moet dan op zoek gaan naar een nieuwe leverancier. Als je die ten laatste 10 dagen voor het einde van je vorig contract vindt, dan levert de nieuwe leverancier de elektriciteit. Je schulden bij de vorige leverancier moeten echter ook nog betaald worden. Als je niet tijdig een nieuwe leverancier vindt, krijg je een budgetmeter en levert de netbeheerder de elektriciteit. Een budgetmeter werkt met een betaalkaart. Die moet je eerst opladen in een oplaadterminal. Daarvoor kan je terecht op het OCMW Je krijgt dan elektriciteit tot het bedrag van je kaart opgebruikt is. Daarna kan je nog een beroep doen op een hulpkrediet. Wie zijn hulpkrediet opgebruikt heeft en zijn kaart niet terug oplaadt, krijgt enkel een vermogen van 6 ampère. Normaal gezien sluit de netbeheerder de elektriciteit nooit af. Er zijn echter 3 uitzonderingen:
De eerste uitzondering is als er gevaar is door technische problemen.
In de twee andere gevallen mag de netbeheerder niet zomaar afsluiten. Hij moet eerst advies vragen aan de lokale adviescommissie (LAC).
Wanneer de netbeheerder aanhoort dat je elektriciteit aftapt of met de meter knoeit en dus fraude pleegt.
Wanneer je uw facturen niet betaalt en de netbeheerder niet binnen laat om een budgetmeter te plaatsen.